Germania se alătură țărilor care vor implementa un sistem ILA dedicat educației adulților

ILA_Germany

Ministerul Federal al Educației și Cercetării din Germania a organizat pe 1 aprilie a.c. o conferință online pe tema conturilor individuale de învățare (Individual Learning Account – ILA). Au fost prezentate atât perspective generale, cât și studii de caz ale unor țări care au deja de ani buni implementată o schemă ILA destinată educației adulților.

Klara Engles-Perenyi, de la Direcția Generală pentru Ocuparea Forței de Muncă, Afaceri Sociale și Incluziune din cadrul Comisiei Europene, a prezentat gradul implementării ILA în rândul țărilor din UE, precum și importanța pe care Comisia o acordă acestui subiect.

Magdalena Burtscher, analist de politici în cadrul OECD, a susținut o prezentare generală privind ILA și a exemplificat apoi funcționarea sistemului în 6 țari: Franța, Singapore, Croația, Cehia, Lituania și Olanda. Prezentarea sa o puteți consulta aici.

Prof. Jonny Sung, unul din artizanii sistemului ILA din Singapore și o autoritate internațional recunoscută în domeniu, a prezentat sistemele ILA aflate în funcțiune în Singapore și Coreea de Sud. În prezentarea sa, acesta a precizat că elementele cheie ale unui sistem ILA sunt:

  • Un buget personal dedicat învățării;
  • Universalitatea – este pus la dispoziția tuturor adulților;
  • Portabilitatea sau transferabilitatea;
  • Caracterul cumulativ;
  • Mijloc pentru atingerea unor obiective mai largi ale politicilor privind competențele;
  • Un cadru favorabil.

Caracteristicile sistemului ILA din Singapore:

  • Dedicat tuturor adulților de peste 25 ani;
  • Portabilitatea – nu este condiționat de statutul de angajat; fie că este șomer, fie că a fost angajat în mai multe firme, o persoană este deținătorul fondurilor acumulate în fondul său individual dedicat învățării;
  • Fiecare adult primește 345 euro în contul ILA din partea statului

Oferta de formare este accesată prin intermediul unei platforme online care conține peste 20.000 cursuri.

Tomas Putys, șeful diviziei educație non-formală din Ministerul Educației din Lituania făcut o prezentare extinsă a sistemului ILA din această țară, prezentare pe care o puteți consulta aici. Ca și alte țări care au implementat un sistem ILA, Lituania a mers pe o variantă de tip One-stop-shop, adică crearea unei platforme cu rol de punct unic de acces. Implementarea ILA în Lituania se va face prin intermediul PNRR.

Ada Zakrzewska, economist în piața muncii (OECD), a prezentat cum se dorește implementarea ILA în Germania:

  • În perioada decembrie 2024 – aprilie 2025 a avut loc faza de analiză a celor mai bune practici internaționale în domeniu:
  • În perioada mai – decembrie 2025 se vor formula recomandări privind design-ul sistemului ILA în Germania;
  • În ianuarie – mai 2026 va fi elaborat un raport pentru implementarea unui proiect pilot ILA.

De asemenea, a prezentat o serie de date statistice cu privire la deficitul de formare profesională din Germania și mecanismele prin care se va aborda această problemă la nivel federal, dar și la nivel de land. Puteți vedea prezentarea sa aici.

Translate »