Pe 20 septembrie a.c., Autoritatea Europeană a Muncii (The European Labour Authority – ELA) a făcut public un raport privind furnizarea de informații, aplicarea legilor, coordonarea securității sociale și cooperarea între statele membre în ceea ce privește detașarea lucrătorilor în sectorul construcțiilor.
Raportul indică faptul că sectorul construcțiilor din UE se confruntă cu numeroase încălcări și practici abuzive, printre care se numără înființarea de companii tip „cutie poștală”, nerespectarea condițiilor de muncă, angajarea fictivă, utilizarea frauduloasă a documentelor PD A1 (un formular european privind țara în care un angajat are plătite asigurările sociale) și detașarea frauduloasă a cetățenilor din terțe țări. Inspectoratele de muncă au dificultăți în identificarea acestor încălcări din cauza lipsei de resurse financiare și de personal, precum și din cauza complexității contextelor de detașare transfrontalieră.
Pentru prevenirea neconformității cu regulile au fost propuse mai multe măsuri, cum ar fi: furnizarea de carduri de identitate sociale pentru muncitorii detașați, introducerea răspunderii lanțului de subcontractare, limitarea subcontractării și stabilirea unor reguli specifice pentru achizițiile publice. Totodată, este necesară o mai bună informare și conștientizare a lucrătorilor și angajatorilor cu privire la drepturile și obligațiile lor în contextul detașării.
Dezechilibre pe piața muncii din construcții
În privința dezechilibrelor existente pe piața muncii din sectorul construcțiilor la nivel european, autorii raportului consideră că:
- Sectorul construcțiilor din UE se confruntă cu dezechilibre semnificative pe piața muncii, care includ nu doar o lipsă de forță de muncă, ci și un deficit de competențe necesare pentru a susține obiectivele ce rezultă din tranzițiile verde și digitală.
- Până în 2030, se estimează că va fi nevoie de formare profesională pentru aproximativ 3 până la 4 milioane de muncitori în plus în sectorul construcțiilor pentru a atinge obiectivele stabilite de tranziția către emisii nete zero (în contextul Pactului Verde European).
- Cererea crescută de forță de muncă accentuează dezechilibrele existente pe piața muncii din sector.
- Deficitele sunt mai răspândite în statele membre din Europa Centrală și de Est. Războiul din Ucraina a intensificat lipsa de forță de muncă, în special în țările care depind mai mult de muncitorii ucraineni, cum ar fi Polonia.
- Pentru a aborda dezechilibrele de pe piața muncii, au fost implementate măsuri pentru a facilita recrutarea intra-UE în mai multe state membre. Acestea includ prioritizarea dezvoltării competențelor și consolidarea legăturii dintre educație și formare profesională pentru a satisface nevoile pieței muncii, îmbunătățirea atractivității regiunii gazdă, inclusiv furnizarea de sprijin post-recrutare pentru atragerea și facilitarea integrării muncitorilor din UE și a familiilor lor, precum și valorificarea rețelelor transfrontaliere existente (cum ar fi EURES).
- Deoarece deficitele sunt comune în întreaga UE, mobilitatea intra-UE este adesea considerată insuficientă pentru a aborda aceste provocări. Prin urmare, mai multe state membre își îndreaptă atenția către recrutarea cetățenilor țărilor terțe ca mijloc de furnizare a soluțiilor pe termen scurt și mediu la această problemă (În această situație este și România care atrage contingente tot mai mari de lucrători extra-comunitari, în special din Asia – n.n.)
Alte concluzii și recomandări
- Încurajarea utilizatorilor, a contractorilor principali și a partenerilor sociali să joace un rol activ în informarea angajatorilor care trimit lucrători cu privire la salarii și condițiile de muncă.
- Dezvoltarea de instrumente interactive prietenoase pentru utilizatori pentru a furniza lucrătorilor informații specifice despre drepturile și drepturile lor în statul membru de primire.
- Facilitarea cooperării între sindicate și organizații patronale în schimbul de informații cu privire la condițiile de muncă și regulile din sectorul construcțiilor.
- Continuarea facilitării cooperării dintre statele membre prin intermediul rețelei EURES pentru partajarea de informații și practici bune.
- Promovarea facilităților de traducere la nivel național și european pentru a elimina barierele lingvistice și lipsa de traducere a documentelor relevante, cum ar fi acordurile colective.
- Susținerea inspecțiilor comune și a sistemelor de evaluare a riscurilor.
- Monitorizarea mai atentă a inspecțiilor comune pentru a informa ELA cu privire la rezultatele și lecțiile învățate din inspecțiile anterioare.
- Îmbunătățirea cooperării între autoritățile publice în aplicarea sancțiunilor cu element transfrontalier. Facilitarea discuțiilor între autoritățile publice competente cu privire la sancțiuni și remedii. O atenție specială acordată dezvoltării de soluții digitale pentru verificarea în timp real, în timpul inspecțiilor, a asigurărilor sociale ale lucrătorilor detașați.